• Patrón de diseño Adapter 

      Rodríguez Portela, Arles Ernesto (Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombia, 2019-12-11)
      O padrão do adaptador permite converter uma interface em outra interface que o cliente exige. Isso é feito para envolver objetos, a fim de tornar as interfaces compatíveis.
    • Patrón de diseño Decorator 

      Rodríguez Portela, Arles Ernesto (Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombia, 2019-12-11)
      El patrón de diseño Decorator consiste agregar responsabilidades a un objeto de forma dinámica permitiendo así, que el comportamiento de un objeto sea extendido sin necesidad de modificar el código existente.
    • Patrón de diseño Factory 

      Rodríguez Portela, Arles Ernesto (Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombia, 2019-12-11)
      The Factory patter allows to encapsulate the creation of objects and it has three ways of implementation: simple Factory, Factory method y abstract Factory.
    • Patrón de diseño Observer 

      Rodríguez Portela, Arles Ernesto (Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombia, 2019-12-11)
      El patrón de diseño Observer define una relación de uno a muchos entre objetos y su función es notificar a los muchos objetos cuando un objeto cambia su estado.
    • Patrón de diseño Singleton 

      Rodríguez Portela, Arles Ernesto (Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombia, 2019-12-11)
      The Singleton patter ensures that a class would have only one instance, it means that only one object can be instantiated. This patter requires a careful implementation in order to avoid concurrence problems.
    • Patrón de diseño Strategy 

      Rodríguez Portela, Arles Ernesto (Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombia, 2019-11-11)
      The Strategy pattern defines an algorithms family which are encapsulated in the same interface or superclass. These algorithms are interchangeable even in runtime. Moreover, the Strategy patter splits the behaviors in order ...
    • Principios Fundamentales de Conteo 

      Torres Manotas, Alejandra (Facultad de Matemáticas e IngenieríasMatemáticas, 2020-08-01)
      Counting principles are basic rules for learning different counting techniques. This OVA explains, based on an example, these principles.
    • Prueba Chicuadrado 

      Sánchez Acero Francisco Alejandro (Facultad de Matemáticas e IngenieríasMatemáticasColombia, 2020-07-27)
      The chi-square test allows observing whether or not there is a relationship between two qualitative variables, for this it´s necessary to obtain information on the observed values ​​and the expected values, with this ...
    • Pruebas Paramétricas y No Paramétricas 

      Sánchez Acero Francisco Alejandro (Facultad de Matemáticas e IngenieríasMatemáticasColombia, 2020-07-27)
      Las pruebas Paramétricas y No paramétircas se identifican mediante la prueba base de normalidad de las variables a trabajar. En el diseño se planteas dos tipos de estudios los transversales los cuales se encargan de comparar ...
    • Que las redes no te enreden 

      Vargas Sánchez, Nelson Armando (Colombia, 2019-12-16)
      A través de la historia se ha visto como desde el surgimiento de dispositivos como la televisión, el teléfono y los primeros computadores, se empieza a controlar aspectos de la vida cotidiana como la unión familiar, el ...
    • Relaciones de Equivalencia y Particiones de un Conjunto 

      Torres Manotas, Alejandra (Facultad de Matemáticas e IngenieríasMatemáticas, 2020-08-01)
      Equivalence relationsn are a type of binary relation that allows a set to be divided into subsets such that the study of the set formed by a representative of each subset is sufficient. This OVA explains the most important ...
    • Requerimientos NO funcionales 

      Ávila Garzón, Cecilia (Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombia, 2019-12-11)
      Non-functional software requirements should be defined at the beginning of the development process because they impact its quality. These requirements are classified in: quality attributes, constraints, external interfaces, ...