Konrad Lorenz
    • español
    • English
  • Navegar 
    • Comunidades
    • Fechas
    • Autores
    • Títulos
    • Materias
    • Tipo de Material
  • Navegar
    • Trabajos de Grado
    • Tesis
    • OVAS
    • Editorial
    • Memoria Institucional
    • Fechas
    • Autores
    • Titulos
    • Materias
    • Tipo de Material
  • español 
    • español
    • English
  • Acceder
...
...
...
...
PreviousNext

Repositorio Digital

Búsqueda avanzada

  • Trabajos de Grado Trabajos de Grado
  • Tesis Tesis
  • OVAS OVAS
  • Editorial Editorial
  • Memoria Institucional Memoria Institucional

Navegar por

  • Fechas Fechas
  • Autores Autores
  • Títulos Títulos
  • Materias Materias
  • Tipo de Material Tipo de Material
Listar Maestría en Psicología Clínica fecha de publicación 
  •   Repositorio Digital Konrad Lorenz
  • Tesis y disertaciones
  • Maestría en Psicología Clínica
  • Listar Maestría en Psicología Clínica fecha de publicación
  •   Repositorio Digital Konrad Lorenz
  • Tesis y disertaciones
  • Maestría en Psicología Clínica
  • Listar Maestría en Psicología Clínica fecha de publicación
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cambiar vista

Listar

Todo DSpaceComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de MaterialEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de Material

Mi cuenta

AccederRegistro

Listar Maestría en Psicología Clínica por fecha de publicación

Ordenar por:

Orden:

Resultados:

Mostrando ítems 1-20 de 138

  • título
  • fecha de publicación
  • fecha de envío
  • ascendente
  • descendente
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Efecto del entrenamiento en estrategias de Mindfulness sobre las habilidades de afrontamiento y de conciencia plena en estudiantes que realizan práctica profesional en psicología clínica 

      Torres Sánchez, Laura Marcela; Monroy Cifuentes, Lissette Andrea (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2014)
      Esta investigación muestra el efecto del entrenamiento en Estrategias de Mindfulness sobre las habilidades de afrontamiento y habilidades de conciencia plena en 77 estudiantes que realizaron la práctica profesional en ...
    • Efectividad de la terapia cognitivo conductual para parejas, en la modificación de conductas negativas de comunicación y de interacciones positivas, de las parejas que tienen hijos con la condición de trastorno por déficit atencional e hiperactividad (TDAH). 

      Martínez Pérez, Erika Joanna; Sepúlveda García, Leidy Jazmín (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2014)
      El propósito del presente estudio fue identificar la efectividad de la Terapia Cognitivo Conductual para Parejas, en la modificación de la Frecuencia de Conductas Negativas de Comunicación y la Frecuencia de Interacciones ...
    • Comparación de dos tratamientos conductuales en la conducta de juego patológico : respuestas de ansiedad y depresión. 

      Montoya Cardona, Robinson; Siabatto Bernal, Olga Tatiana (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2014)
      El objetivo fue identificar el efecto diferencial en la conducta de juego patológico de dos tratamientos conductuales para determinar las características de tratamiento más efectivas en la disminución de dicha conducta en ...
    • Efecto del entrenamiento en autocompasión sobre burnout académico y niveles de autocompasión en practicantes de psicología. 

      Muñoz Ávila, Diana; Ramírez Núñez, Laura María (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2015)
      El presente estudio identifica el efecto de un entrenamiento en Autocompasión sobre el Burnout Académico y niveles de Autocompasión en 29 estudiantes de psicología en práctica clínica profesional. Se utilizó un diseño cuasi ...
    • Efecto de dos programas de reforzamiento y del tiempo entre entrenamientos en tareas de discriminación condicional sobre la resurgencia de relaciones emergentes 

      Bernal Alfonso, Vladimir (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2015)
      El propósito de este estudio fue identificar los efectos de dos programas de reforzamiento y del tiempo entre entrenamientos en discriminaciones condicionales sobre la resurgencia de relaciones emergentes. A veintisiete ...
    • Diferencias en el estilo personal y actitud hacia el uso de terapias basadas en la evidencia en una muestra de terapeutas hispanohablantes que usan intervenciones de segunda y tercera generación. 

      Jiménez Toro, Miguel Ángel (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      The objective of this research was the Personal Style of Therapist (EPT) and the Attitude towards the Evidence-Based Practice (EBPAS) in a sample of 447 clinical psychologists from 13 Spanish-speaking countries, 235 who ...
    • Protocolo de un entrenamiento basado en un componente de la terapia dialéctico conductual sobre la impulsividad en adolescentes y en el estrés parental. 

      Arévalo Murcia, Mónica Jinet; Samper Cardenas, Jaqueline (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      Impulsivity in adolescents generates a series of emotional, social, academic and family consequences, establishing contexts that negatively feed these behaviors, especially at the level of primary caregivers and parents. ...
    • Eficacia de un protocolo de tres sesiones basado en la terapia de aceptación y compromiso en la pérdida de peso en personas con sobrepeso. 

      Acuña Rodríguez, Miguel Ángel (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      Obesity is a growing health problem in the present, this has led to design interdisciplinary efforts to generate interventions aimed at weight loss; however, the long-term results of these programs are limited, with the ...
    • La eficacia de la terapia de aceptación y compromiso en pacientes renales con alteración emocional. 

      Rozo Neuta, Mónica Jimena (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      Acceptance and Commitment Therapy (ACT) has been shown to be effective in the treatment of emotional distress associated with a wide range of chronic diseases. However, no studies have been performed in patients on ...
    • Comparación de las reglas verbales implícitas y explícitas sobre la regulación de la ira en personas desmovilizadas y personas no inmersas en contexto de guerra. 

      Rivera Parrado, Neisa Briggithe (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      The problem of armed groups in Colombia has been historic. At present, his demobilization is visible due to the post-conflict moment in which the country is going through. The interest of the present investigation was to ...
    • Efecto de la adición de un entrenamiento en empatía en la intervención del perdón, del protocolo cognitivo conductual en parejas con conflicto por infidelidad. 

      Argüello Camargo, Ingrid Rocío (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      This research aims to identify the effect of the addition of an empathy training in the intervention of forgiveness of the Cognitive Behavioral Therapy modified by Perez and Ruíz (2012) in the severity of negative emotions, ...
    • Eficacia de terapia de aceptación y compromiso en problemas de comportamiento externalizante en adolescentes de 12 a 18 años. 

      Cortés Niño, Eileen Yeseida (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      This study analyzed the efficacy of acceptance and commitment therapy in the external behavior of adolescents aged 11 to 18, in 5 participants with a level of schooling of more than 8 years, derived from the school coexistence ...
    • Propiedades psicométricas del instrumento de medición de adicción al sexo (MAS). 

      Montaño Estupiñan, Diana Carolina (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      The present investigation tried to estimate the psychometric properties of the measuring instrument of sex addiction (MAS) in Colombian population. Initially, an expert judgment was carried out that allowed establishing ...
    • Propiedades psicométricas de la escala Five Factor Mindfulness Questionnaire FFMQ en una muestra Colombiana. 

      Sosa Ochoa, Melissa Paola (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      The present study estimated the psychometric properties of the Five Factor Mindfulness Questionnaire FFMQ in a Colombian sample, with two samples: general population (n=305) and clinical (n=90). The FFMQ is made up of 39 ...
    • Efecto de la terapia de aceptación y compromiso (ACT) en mujeres con fibromialgia. 

      López Palomo, Leidy Estefany (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      Worry and rumination are factors that can have a negative impact on the quality of life and symptomatology of patients with fibromyalgia (FM). The present study analyzes the efficacy of a brief protocol of Acceptance and ...
    • Relación entre el uso de métodos anticonceptivos hormonales y el funcionamiento sexual en una muestra de mujeres Colombianas sexualmente activas 

      Salamanca Patiño, Jessika Alejandra (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      This research observed the relationship between the use of hormonal contraceptive methods and female sexual functioning, whose target population are sexually active Colombian women between the ages of 18 and 35, who plan ...
    • Propiedades psicométricas de un cuestionario de reglas pliance y tracking en ámbito escolar en niños Colombianos 

      Ayala Ávila, Jessica María (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      The documentary review and the empirical research are related to the follow-up and follow-up, it has been scarce in children and specific contexts such as school. The purpose of this research is to develop and analyze the ...
    • Efecto del entrenamiento de Naming en el decremento de conductas discruptivas de adultos con Autismo. 

      Ospina Cardona, Duván Fernando (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      Some of the interventions in people with autism spectrum disorder (ASD) focus on language and cognition. Through interventions based on the theory of relational framework (RFT), it is possible to generate impact on generalized ...
    • Efecto de la terapia de aceptación y compromiso en el desempeño académico- social y conductas de riesgo en adolescentes. 

      Vargas Moreno, Flor María (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      The aim of this research was to explore the effect of a protocol based on acceptance and commitment therapy on academic and social performance in a group of teenagers between the ages of 13th and 18th with academic and ...
    • Efecto de la comisión del militar en el bienestar psicológico y la salud general de las esposas 

      Cordero Galindez, Cindy Fabiana (Escuela de PosgradosMaestría en Psicología Clínica, 2019)
      The present study sought to determine the effects of the commission period of the military guys on the psychological well-being and general health of his wives who lived with them. It is a non-experimental quantitative ...

      Envíos recientes

      • Efecto del entrenamiento en estrategias de Mindfulness sobre las habilidades de afrontamiento y de conciencia plena en estudiantes que realizan práctica profesional en psicología clínica

        ...

        Muñoz Martínez, Amanda Milena | 2014

        Esta investigación muestra el efecto del entrenamiento en Estrategias de Mindfulness sobre las habilidades de afrontamiento y habilidades de conciencia plena en 77 estudiantes que realizaron la práctica profesional en psicología clínica en una institución universitaria. Se utilizó un Diseño Experimental pretest-postest con más de dos grupos experimentales y grupos control en lista de espera y se asignaron los participantes a los grupos de manera aleatoria. La intervención tuvo una duración de 10 sesiones, cada una con una duración de 15 minutos. Los resultados no mostraron diferencias significativas entre los grupos en la mayoría de las variables medidas, pero se encontró una correlación negativa entre el Mindfulness y la desregulación emocional. Se concluyó que el entrenamiento en Mindfulness requiere de múltiples ensayos tanto guiados como independientes, así como estudiar y controlar todas las posibles variables extrañas. Se discute la importancia de continuar investigando desde el análisis del comportamiento en ésta área para brindar explicaciones claras y coherentes, obtener medidas válidas e incrementar el tiempo de intervención para este tipo de estudios.

        LEER

      • Efectividad de la terapia cognitivo conductual para parejas, en la modificación de conductas negativas de comunicación y de interacciones positivas, de las parejas que tienen hijos con la condición de trastorno por déficit atencional e hiperactividad (TDAH).

        ...

        Parra Ocampo, Claudia Isabel | 2014

        El propósito del presente estudio fue identificar la efectividad de la Terapia Cognitivo Conductual para Parejas, en la modificación de la Frecuencia de Conductas Negativas de Comunicación y la Frecuencia de Interacciones Positivas, de parejas afectadas por la condición TDAH de sus hijos(as). Se utilizó un diseño de Línea de Base Múltiple Parcialmente no-Concurrente entre sujetos, con 3 parejas que, tienen hijos entre 7 y 12 años diagnosticados con TDAH y reciben asesoría especializada. Las medidas dependientes incluyen, auto-registros de las Conductas negativas de comunicación e Interacciones positivas, y medidas complementarias pre-test y post-test del Nivel de satisfacción marital. Se evidenció que la TCCP produjo una reducción en la frecuencia de Conductas negativas de comunicación y un incremento en las Interacciones positivas, así mismo, un leve incremento en los niveles de satisfacción marital. Los resultados se discuten en términos de sus implicaciones prácticas para el logro de un cambio clínicamente significativo para estas parejas.

        LEER

      • Comparación de dos tratamientos conductuales en la conducta de juego patológico : respuestas de ansiedad y depresión.

        ...

        García, Yors A | 2014

        El objetivo fue identificar el efecto diferencial en la conducta de juego patológico de dos tratamientos conductuales para determinar las características de tratamiento más efectivas en la disminución de dicha conducta en jugadores patológicos, mediante un diseño de línea de base múltiple no concurrente a través de participantes. Las condiciones de tratamiento fueron Exposición en Vivo con Prevención de Respuesta (EVPR) y Exposición en Vivo con Prevención de Respuesta más Desensibilización Sistemática (EVPR + DS). Varias medidas dependientes fueron evaluadas como duración e intensidad del juego, ansiedad subjetiva, depresión a través de escala BDI y ansiedad mediante BAI. En esta investigación participaron 4 hombres (entre los 33 y 59 años), dos de ellos pertenecientes a EVPR en cuatro fases y dos a EVPR + DS en cinco fases. Los resultados demostraron que la estrategia EVPR + DS tiene un mayor efecto en la disminución de las características del juego patológico.

        LEER

      • Efecto del entrenamiento en autocompasión sobre burnout académico y niveles de autocompasión en practicantes de psicología.

        ...

        Grau González, Ivonne | 2015

        El presente estudio identifica el efecto de un entrenamiento en Autocompasión sobre el Burnout Académico y niveles de Autocompasión en 29 estudiantes de psicología en práctica clínica profesional. Se utilizó un diseño cuasi experimental pre-test - post-test, con grupo experimental y grupo control en lista de espera. En la intervención se implementó el Protocolo - Taller de ACT basado en Autocompasión. La medición del Burnout Académico se realizó a través del Maslach Burnout Inventory – Survey Student (MBI-SS) y para medir la Autocompasión se aplicó la Escala de Autocompasión (SCS). La prueba t Student mostró que los resultados del pre-test y del post-test tenían diferencias estadísticamente significativas en ambos grupos, no obstante, en el grupo experimental se encontró una disminución significativa en la dimensión de agotamiento emocional del Burnout y en la Autocompasión. Por su parte, los cambios en el grupo control se analizaron a la luz de posibles fuentes de influencia y se plantearon variaciones metodológicas para investigaciones futuras.

        LEER

      • Efecto de dos programas de reforzamiento y del tiempo entre entrenamientos en tareas de discriminación condicional sobre la resurgencia de relaciones emergentes

        ...

        Hernández Barrios, Aldo | 2015

        El propósito de este estudio fue identificar los efectos de dos programas de reforzamiento y del tiempo entre entrenamientos en discriminaciones condicionales sobre la resurgencia de relaciones emergentes. A veintisiete participantes se les enseñó a establecer discriminaciones condicionales de primer orden y se probó la emergencia de relaciones simétricas transitivas y equivalentes, posterior a esto se entrenaron nuevas discriminaciones (incongruentes con las anteriores) con los mismos estímulos y se realizaron las pruebas de relaciones emergentes, se varió el programa de reforzamiento usado y el tiempo entre entrenamientos. Los resultados indican resurgencia de conducta en nueve casos. Se discuten aspectos paramétricos que pueden ser responsables de la resurgencia, así como sus implicaciones en el área de la psicología clínica.

        LEER

      • Diferencias en el estilo personal y actitud hacia el uso de terapias basadas en la evidencia en una muestra de terapeutas hispanohablantes que usan intervenciones de segunda y tercera generación.

        ...

        Montoya, Carlos Eduardo | 2019

        The objective of this research was the Personal Style of Therapist (EPT) and the Attitude towards the Evidence-Based Practice (EBPAS) in a sample of 447 clinical psychologists from 13 Spanish-speaking countries, 235 who are part of the second generation and 212 who use a third generation, with an average of 9.2 years (SD = 3.9) of experience in patient care. The Personal Style Therapist Questionnaire (EPT) and the Evidence-Based Practice Questionnaire (EBPAS) were applied. For the analysis of the results, nonparametric means comparison tests will be used and their effect size will be analyzed. Significant differences were obtained (p <0.05) on the EPT between both groups of therapists, while for the EBPAS only differences were obtained in the dimension Requirement: second generation group (M = 12, SD = 3.13) and third generation group (M = 11, SD = 2.76).

        LEER

      • Protocolo de un entrenamiento basado en un componente de la terapia dialéctico conductual sobre la impulsividad en adolescentes y en el estrés parental.

        ...

        Ávila Campos, Jorge Enrique | 2019

        Impulsivity in adolescents generates a series of emotional, social, academic and family consequences, establishing contexts that negatively feed these behaviors, especially at the level of primary caregivers and parents. The objective of this research is to identify the effect of behavioral training based on a component of dialectical behavioral therapy on impulsivity in adolescents and parental stress. To this end, a sample of 16 students aged 12 and 16 years old, and a multiplex Suba. GRAFICA 15 Medición niveles de estrés parental a través de Parental Stress Index – Short en los acudientes de los adolescentes del Colegio de la localidad de Usaquén baseline design between subjects, with the application of the instruments Parental stress index - short form (PSI), Barratt Impulsivity Scale, is shown. version 11 (BIS-11) and record of impulsive behaviors. The results demonstrated, through the Tau U, a significant reduction in levels of impulsivity, parental stress and impulsive-type behaviors

        LEER

      • Eficacia de un protocolo de tres sesiones basado en la terapia de aceptación y compromiso en la pérdida de peso en personas con sobrepeso.

        ...

        Ruiz Jiménez, Francisco José | 2019

        Obesity is a growing health problem in the present, this has led to design interdisciplinary efforts to generate interventions aimed at weight loss; however, the long-term results of these programs are limited, with the recovery of the lost weight being frequent. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is based on the principles of accepting physical discomfort, allowing the subject to adopt important values such as healthy habits. This research aims to analyze the effect of a three-session protocol based on ACT on weight loss through a multiple baseline design across participants. Participants were four women over 18 years, with overweight, to whom applied some tests and a self-registry questionnaire, to identify healthy habits. To analyze the results, visual analysis and the nonparametric statistic Tau-U were used, concluding an increase in the presence of healthy habits and the weight loss.

        LEER

      • La eficacia de la terapia de aceptación y compromiso en pacientes renales con alteración emocional.

        ...

        Vallejo Medina, Pablo | 2019

        Acceptance and Commitment Therapy (ACT) has been shown to be effective in the treatment of emotional distress associated with a wide range of chronic diseases. However, no studies have been performed in patients on hemodialysis. The aim of the present study is to analyze the effect of ACT in renal patients on hemodialysis with emotional problems. For this purpose, a brief ACT protocol specifically adapted to the characteristics and situation of these patients was designed. Subsequently, the effect of the protocol on emotional symptoms, rumination and valuable actions was analyzed through a concurrent multiple baseline design among 3 participants in therapy for at least one year. Large effect sizes were found in the reduction of emotional symptoms, cognitive fusion and increase in valuable actions. In conclusion, the short ACT intervention showed high efficacy in patients on hemodialysis.

        LEER

      • Comparación de las reglas verbales implícitas y explícitas sobre la regulación de la ira en personas desmovilizadas y personas no inmersas en contexto de guerra.

        ...

        Gómez Lugo, Mayra Alejandra | 2019

        The problem of armed groups in Colombia has been historic. At present, his demobilization is visible due to the post-conflict moment in which the country is going through. The interest of the present investigation was to evaluate the implicit and explicit rules related to the regulation of anger in demobilized persons and compare them with people who have not been immersed in a war context in a descriptive correlational study. Two samples of 30 demobilized participants and another of 30 non-demobilized participants were recruited. To analyze implicit rules, the Implicit Relational Assessment Procedure (IRAP) was used. This instrument measures the response latency in different tests consistent and inconsistent with previously established relationships. To analyze the explicit rules the Assault Questionnaire A.Q. of Buss and Perry revised version (2004). Data were analyzed through Student's T tests for independent samples.

        LEER

      • Efecto de la adición de un entrenamiento en empatía en la intervención del perdón, del protocolo cognitivo conductual en parejas con conflicto por infidelidad.

        ...

        Parra Ocampo, Claudia Isabel | 2019

        This research aims to identify the effect of the addition of an empathy training in the intervention of forgiveness of the Cognitive Behavioral Therapy modified by Perez and Ruíz (2012) in the severity of negative emotions, the frequency of negative thoughts, arguments and positive interactions. Three Colombian couples with infidelity conflicts were tested. An A-B-C unique case design with follow-up was used. The data was obtained through the self-registration of such behaviors and the application of the Interpersonal Reactivity Index test by Davis (IRI) on empathy. The results were analyzed via visual examination and statistical analysis with the TAU-U Non-Parametric Test; in the S stage in relation to the A stage a significant decrease was noted in the severity of emotions and the frequency of thoughts in women, as well as an increase in the arguments with frequencies' instability; only in one of the three couples the positive interactions increased after the treatment.. Given the study variables, such results deserve to be analyzed in depth for further research.

        LEER

      • Eficacia de terapia de aceptación y compromiso en problemas de comportamiento externalizante en adolescentes de 12 a 18 años.

        ...

        Gómez Lugo, Mayra Alejandra | 2019

        This study analyzed the efficacy of acceptance and commitment therapy in the external behavior of adolescents aged 11 to 18, in 5 participants with a level of schooling of more than 8 years, derived from the school coexistence committee of an educational center for presenting problems of conduct. To evaluate the presence of externalizing behaviors, the Youth Self-Report (YSR), the scale (VQ), and the RRS-SF were used; The intervention was composed of 4 sessions by Gómez et al. (2014). A pretest-post test design was performed for a single free trial group; The variables analyzed were aggressive behavior, lack of following rules, attention problems, thinking problems, social and internalizing. In the results obtained, changes in the scores before and after were observed, for its significance the test statistic W wilconxon p <.05 was used.

        LEER

      • Propiedades psicométricas del instrumento de medición de adicción al sexo (MAS).

        ...

        Marchal Bertrand, Laurent | 2019

        The present investigation tried to estimate the psychometric properties of the measuring instrument of sex addiction (MAS) in Colombian population. Initially, an expert judgment was carried out that allowed establishing the validity of content, then the MAS and the sexual inhibition / arousal scale (SIS / SES) were applied to 337 participants through a web form (google forms); finally, 312 that met the inclusion criteria. Cronbach's alpha was calculated obtaining good reliability. Pearson's correlation was adjusted as expected to the correlation with the SIS / SES test. The exploratory factor analysis generated 8 factors, establishing differences with the initially proposed factor structure.

        LEER

      • Propiedades psicométricas de la escala Five Factor Mindfulness Questionnaire FFMQ en una muestra Colombiana.

        ...

        Bianchi Salguero, Javier Mauricio | 2019

        The present study estimated the psychometric properties of the Five Factor Mindfulness Questionnaire FFMQ in a Colombian sample, with two samples: general population (n=305) and clinical (n=90). The FFMQ is made up of 39 items that measure the general trend of Plena Attention based on five factors: Observation, Description, Acting with Conscience, Absence of Judgment and Absence of Reactivity. Appropriate levels of internal consistency were found (α= .867 and ω=.848). By dimensions coefficients α between .792 (Non-Reactivity) and .868 (Acting with awareness), which place them in ranges from acceptable to good. It presented significant moderate correlations (±r>0.315) with Mindfulness (MAAS), Experiential Avoidance (AAQ-II), Depression, Anxiety and Stress (DASS-21) and Self-perceived Health (GHQ-12), consistent with the theory. The FFMQ showed a good level of reliability and acceptable evidence of validity supported in the relationship with other constructs and in the structure of five factors that maintains coherence with the original version.

        LEER

      • Efecto de la terapia de aceptación y compromiso (ACT) en mujeres con fibromialgia.

        ...

        Ruiz Jiménez, Francisco José | 2019

        Worry and rumination are factors that can have a negative impact on the quality of life and symptomatology of patients with fibromyalgia (FM). The present study analyzes the efficacy of a brief protocol of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) focused on worry and rumination in patients with FM. A protocol of four individual sessions was designed and applied to 3 women with FM. A randomized multiple-baseline design across participants was carried out, followed up for 1 month. The intervention obtained large effect sizes in the measures of worry, cognitive fusion, emotional symptomatology, and obstruction in values. However, in the measure of progress in values, a small effect size was obtained. In conclusion, the results of the present study suggest that the ACT protocol for women with FM is promising.

        LEER

      • Relación entre el uso de métodos anticonceptivos hormonales y el funcionamiento sexual en una muestra de mujeres Colombianas sexualmente activas

        ...

        Marchal Bertrand, Laurent | 2019

        This research observed the relationship between the use of hormonal contraceptive methods and female sexual functioning, whose target population are sexually active Colombian women between the ages of 18 and 35, who plan with hormonal methods (pills, injection and subdermal), barrier and natural; with the application of an empirical, transversal, non-experimental, correlational and prospective research design, it had an N = 820 women; the data were collected through a sociodemographic questionnaire, the IDS, MGH-SFQ and FSFI, to be later analyzed through the SPSS statistical software, to end with a descriptive analysis of variables, Pearson correlations and multiple correlations. The research results indicated a significant correlation between the use of hormonal contraceptive methods and the involvement in female sexual functioning.

        LEER

      • Propiedades psicométricas de un cuestionario de reglas pliance y tracking en ámbito escolar en niños Colombianos

        ...

        García Martín, María Belén | 2019

        The documentary review and the empirical research are related to the follow-up and follow-up, it has been scarce in children and specific contexts such as school. The purpose of this research is to develop and analyze the psychometric properties of a follow-up and follow-up questionnaire in the school context (PTCC-SCHOOL) in a sample of 752 children in the city of Bogotá, aged 8-16 years. To do this, the creation of items was made taking into account the vocabulary corresponding to age and context, as well as the articles GPQ-C and GTQ. A psychometric study was carried out that administered a questionnaire of 17 items being 8 for Pliance and 9 for tracking respectively. The items analyzed are published in general. A cross validation was implemented to analyze the factorial structure of the same, the analysis was made a bidimensional structure in the sense of hope. The PTCC-SCHOOL correlates with new ones in its relations with the PTCC-SCHOOL (Tracking) and the strong negative ones with total DASS, DASS stress, depression and less significant for the AFQ-Y. In conclusion, the PTCC.SCHOOL seems to be a reliable, valid measure of compliance and monitoring in the school context in children.

        LEER

      • Efecto del entrenamiento de Naming en el decremento de conductas discruptivas de adultos con Autismo.

        ...

        Valencia Granados, Claudia Liliana | 2019

        Some of the interventions in people with autism spectrum disorder (ASD) focus on language and cognition. Through interventions based on the theory of relational framework (RFT), it is possible to generate impact on generalized operants of people with autism, such is the case of disruptive behaviors. This study aims to analyze the effect of training in “naming”, which is a relational framework of coordination, in disruptive behaviors in adults with autism spectrum disorder without such a repertoire. A sample of 3 adults with ASD is used with whom a single case design with simple reversal and a pre-training procedure, naming training without delay, naming training with delay and post-training is performed. The results obtained in the present study show that the disruptive behavioral repertoires issued by people with autism spectrum disorder are due to limited repertoires at the communicative level, hence, to the extent that training is used that allows the acquisition or strengthening of these repertoires, disruptive behaviors decrease.

        LEER

      • Efecto de la terapia de aceptación y compromiso en el desempeño académico- social y conductas de riesgo en adolescentes.

        ...

        Gómez Lugo, Mayra Alejandra | 2019

        The aim of this research was to explore the effect of a protocol based on acceptance and commitment therapy on academic and social performance in a group of teenagers between the ages of 13th and 18th with academic and behavioral difficulties. This investigation was did through an open trial. For this, were used measures experiential avoidance, emotional symptoms, values and as a measure of the participants behavior the self-report (YSR), parent report (CBCL) and teacher report (TR) of the ASEBA battery. The results showed a significant decrease between the pre and post-test measures in the AAQ-II, in the VQ Obstruction subscale, in the Anxious/depressive syndrome, the internalized behaviors and in the Total YSR (Youth Self Report). The protocol based ACT showed moderate effectiveness in measurements related to experiential avoidance.

        LEER

      • Efecto de la comisión del militar en el bienestar psicológico y la salud general de las esposas

        ...

        Parra Ocampo, Claudia Isabel | 2019

        The present study sought to determine the effects of the commission period of the military guys on the psychological well-being and general health of his wives who lived with them. It is a non-experimental quantitative research of a prospective longitudinal type of a single cohort. An intentional simple of women was used, their psychological wellbeing and general health was measured specifically when the military was on commission and when they returned home; for the above purpose, the Ryff Psychological Wellbeing Scale and the General Health Questionnaire GHQ-12 were applied. For the fulfillment of the objectives, the data obtained were analyzed in the statistical program SPSS version 23. Significant changes were found in the general health between the first and second application. No significant differences were found in both measures of psychological well-being, but if it was found a correlation between the first applications of both scales.

        LEER

      logo white
      • Tel: (+57 1) 347 23 11
      • Carrera 9 Bis No. 62 - 43
      • Bogotá - Colombia
      • eMail: info@konradlorenz.edu.coEsta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
      • Correo electrónico para notificaciones judiciales - juridico@konradlorenz.edu.coEsta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
      • Rutas de acceso a la universidad (Google Maps)

      Carácter académico: Institución Universitaria. Personería Jurídica por Resolución 18537 del 4 de noviembre de 1981 del Ministerio de Educación Nacional. Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional (Art. 2.5.3.2.10.2, Decreto 1075 de 2015).
      Vigilada Mineducación

      Sistema DSPACE - Metabiblioteca | Metabiblioteca