Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)spa
dc.contributor.advisorHenao Gallego, Angela Maríaspa
dc.contributor.authorVargas Mejía, Liliana Patriciaspa
dc.contributor.editorFundación Universitaria Konrad Lorenzspa
dc.date.accessioned2021-01-19T22:02:20Z
dc.date.available2021-01-19T22:02:20Z
dc.date.issued2020spa
dc.identifier.urihttps://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/4177
dc.description58 Páginas: Tablas; Figurasspa
dc.description.abstractThe objective of the present study was to estimate the psychometric properties of the adapted Perseverative Thinking Questionnaire on academic performance (PTQ-RA) in the Colombian population, for this convenience sample of 300 university students of different careers, universities and strata of legal age from Bogotá with an average age of 21,67, of which 65.9% (196) were women, while 34.7% (104) were men, most of the students belonged to the tenth semester and were studying for an undergraduate degree in psychology. A degree of agreement between judges was found according to Kendall´s W of 0,75 with p<0.005. An EFA was carried out with RStudio program, finding that 9 of the factors indicate that a single factor would explain 47% of the variance, CFA is also carried out, the general fit of the unifactorial model was good X2 (27) = 184.256, p<0.001, there is an internal consistency with ordinal Alpha greater than or equal to 0.87 in all items. Finally, the test showed low significant correlations with GPT, GTQ questionnaires and DASS21 subscale.eng
dc.description.abstractEl objetivo del presente estudio fue estimar las propiedades psicométricas del Cuestionario adaptado de Pensamiento Perseverante sobre rendimiento académico (PTQRA) en población colombiana, para ello se utilizó una muestra por conveniencia de 300 estudiantes universitarios de diferentes carreras, universidades y estratos, mayores de edad de Bogotá, con una edad media de 21,67, de los cuales el 65,9% (196) fueron mujeres, mientras que el 34,7 % (104) fueron hombres, la mayoría de los estudiantes pertenecían a decimo semestre y estudiaban un pregrado en psicología. Se encontró un grado de acuerdo entre jueces según la W de Kendall de 0,75 con p<0,005. Se llevó a cabo un AFE con el programa RStudio encontrando que 9 de los factores indican que un único factor explicaría el 47% de la varianza, igualmente se realiza AFC, el ajuste general del modelo unifactorial fue bueno X2 (27)=184.256, p˂0.001, se encuentra una consistencia interna con Alpha ordinal superior o igual a 0,87 en todos los ítems. Finalmente, la prueba mostró correlaciones bajas pero significativas con los cuestionarios GPQ, GTQ y la sub-escala del DASS-21.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.rightsAtribución – No comercial – Sin derivar: permite que otros puedan descargar las obras y compartirlas con otras personas, siempre que se reconozca su autoría, pero no se pueden cambiar de ninguna manera ni se pueden utilizar comercialmente.spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/spa
dc.titlePropiedades psicométricas de la escala ptq-ra sobre rendimiento académicospa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
dc.identifier.localT153
dc.relation.referencesArditte, K. A., Sahw, A. & S.,Timpano, K. (2016). Repetitive negative thinking: a transdiagnostic correlate of affective disorders. Journal of Social and Clinical Psychology, 35(2), 181-201.spa
dc.relation.referencesBernal, H. & Escobar, L. (2000). Prevalencia de depresión en estudiantes de Medicina de la Universidad del Valle. Revista Colombiana de Psiquiatría, 29 (3), 251-259.spa
dc.relation.referencesCaballo, V. (2007). Manual para el tratamiento cognitivo conductual de los trastornos psicológicos. Madrid. Siglo XXI.spa
dc.relation.referencesDavis, D. (2018). Repetitive negative thinking styles and first-semester academic performance psychological risk and resilience among low-income college students. Thesis doctoral dissertation, University of Louisville.spa
dc.relation.referencesEhring, T., & Watkins, E. R. (2008). Repetitive negative thinking as a transdiagnostic process. International Journal of Cognitive Therapy, 1, 192-205.spa
dc.relation.referencesHernández, R, Fernández, S. & Baptista, L. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hillspa
dc.relation.referencesLeón, O. G. & Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicología y Educación (3ª ed.). Madrid: McGraw-Hill.spa
dc.relation.referencesMushtaq, I. & Nawaz, S. (2012). Factors Affecting Students’ Academic Performance. Global Journal of Management and Business Research. 12, (9) 17-22.spa
dc.relation.referencesOtto, T., Torgrud, L. & Holborn, S. (1999). An operant blocking interpretation of instructed insensitivity to schedule contingencies. The Psychological Record, 49, 663- 684spa
dc.relation.referencesRibes, E. (2006). Human behavior as language: some thoughts on Wittgenstein. Behavior and philosophy, 34, 109-121.spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.subject.lembPsicometríaspa
dc.subject.proposalPliancespa
dc.subject.proposalTrackingspa
dc.subject.proposalRendimiento académicospa
dc.subject.proposalValidaciónspa
dc.subject.proposalPTQ-RA,spa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.description.degreenameMagíster en Psicología Clínicaspa
dc.description.degreelevelMaestríaspa
dc.publisher.facultyEscuela de Posgradosspa
dc.publisher.programMaestría en Psicología Clínicaspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TMspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)